Sallad

Sök recept på lchf-medelhavskost.se

Näringstät mat med grönsaker, ljust kött, fisk, ägg, bär, frön & nötter, mandelbröd, naturligt fett - utan tillsatser

Kålrosetter

6 g kolhydrater/100 g spetskål.

Ugnsgratinerad rödkål på bilden, men spetskål är bäst, ger en mildare smak.

Ingedienser:

  • 2 spetskålshuvuden, inte jättestora, eller ett litet kålhuvud av röd-, vitkål, men spetskålen är mildare i smaken.

Gör så här:

  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Skär centimetertjocka skivor tvärs över kålhuvudet, med rotstock och allt.
  • Lägg på en ugnsplåt med bakplåtspapper
  • Ringla över rikligt med olivolja.
  • Krydda med salt och peppar, och kanske nån annan krydda du tycker om, t ex pressad vitlök.
  • Grädda mitt i ugnen 15-30 min, beroende på vilket tuggmotstånd du vill ha. På 30 min blir kålen riktigt sladdrigt genommjuk, till och med rotstocken. Den är extra rik på näringsämnen och äts den också.
  • Kålrosetterna är goda till stekt bacon, kött, korv, grytor eller till vilken rätt som helst.
  • Du kan med fördel röra ihop resterna med syrlig surkål nästa dag, så får du en kålröra med ny smak. Eller steka upp dom i en wokröra med kött och/eller grönsaker.



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s